Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Školní poradenské pracoviště Základní školy Praha 3, Jeseniova 96/2400 poskytuje v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. poradenské a konzultační služby.
PRACOVNÍCI ŠPP
Mgr. Martin Tauber, výchovný a kariérový poradce, tauber@zsjeseniova.cz, tel. 222 103 413
Mgr. Karla Dalecká, výchovný poradce pro I. stupeň, dalecka@zsjeseniova.cz, tel. 222 103 427
Bc. Marie Komorousová, metodik prevence, komorousova@zsjeseniova.cz, tel. 222 103 428
PhDr. Diana Jiřištová, Ph.D., školní psycholog, jiristova@zsjeseniova.cz, tel. 778 706 724
Pracovníci ŠPP mají pravidelné porady s vedením školy – 1x za čtrnáct dní (vždy v pondělí od 13:30).
Do školy dochází 1x za čtrnáct dní (vždy ve středu) Mgr. Dominika Majerová, psycholožka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3.
Pravidla poskytování poradenských a konzultačních služeb:
1. Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně všem žákům, jejich zákonným zástupcům a všem pedagogickým pracovníkům.
2. Poskytování poradenské služby je především úkolem školní metodičky prevence, výchovného a kariérního poradce.
3. Při poskytování poradenských služeb všichni postupují v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
4. Přístup k osobním údajům žáků a jejich zákonných zástupců se řídí platnými zákony a směrnicemi problematiky GDPR – s osobními údaji bude nakládáno dle § 28 odst. 4–6 zákona č. 561/2004 Sb. a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice č. 95/46/ES – dále jen „GDPR“.
5. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka. Souhlasu není třeba, jedná-li se o krizovou intervenci.
Náplň práce školního poradenského pracoviště
Cílová skupina žáci:
- Vytvářet vhodné podmínky pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků a pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání.
- Pomáhat při utváření jednotlivých třídních kolektivů a podporovat zdravé školní klima. Sledovat klima tříd.
- Naplňovat vzdělávací potřeby a rozvíjet schopnosti, dovednosti a zájmy žáků: základy osobnostního a sociálního růstu, které podporují školní a kariérovou úspěšnost; uplatnění dovedností, které vedou k pocitu bezpečí žáků ve školním i mimoškolním prostředí; osvojení postojů, dovedností a znalostí, které žákům umožní pochopit a respektovat nejen sebe, ale i ostatní spolužáky.
- Poskytovat odbornou pomoc při volbě povolání: získání základů k osvojení takových dovedností, postojů a znalostí, které žákům umožňují přechod na školu vyššího typu; pochopení vztahu mezi osobními kvalitami a světem práce; vývoj profesních cílů jako výsledku profesionální orientace a řady zájmových aktivit.
- Pomoci nalézt vhodnou volbu vzdělávací cesty: získání dovedností, postojů a znalostí, které zefektivní učení; uplatnění strategií, které vedou k dosažení úspěchu ve škole; pochopení vztahu mezi školní prací a životem ve společnosti.
Cílová skupina žáci se speciálními vzdělávacími potřebami(SVP):
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
- Poskytnutí odborné podpory při začlenění do běžného školního kolektivu.
- Na základě doporučení odborných center (PPP, SPC) zajistit individuální integraci.
- Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin.
- Podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami.
- Kontinuální spolupráce se školskými poradenskými zařízeními – pedagogicko-psychologická poradna (PPP), speciálně pedagogické centrum (SPC).
Cílová skupina žáci nadaní a mimořádně nadaní:
- Vyhledávat děti nadané, mimořádně talentované a vytvářet pro ně vhodné, motivující prostředí a podmínky.
- Poskytování podpůrných opatření pro žáky nadané.
- Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
- Neustále rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti.
- Zapojovat tyto žáky do soutěží, projektů.
- V případě mimořádně nadaného žáka spolupracovat se školským poradenským zařízením (PPP).
Cílová skupina žáci neprospívající:
- Zajištění primární prevence školní neúspěšnosti.
- Včasná péče o neprospívající žáky.
- Odborná pedagogická pomoc těmto žákům.
- Pomoci nalézt vhodnou volbu vzdělávací cesty, vyzdvihnout jejich přednosti před nedostatky.
Cílová skupina žáci s poruchami chování:
- Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace.
- Minimalizovat neomluvenou absenci.
- Poskytovat pomoc žákům v obtížných životních situacích.
- Pracovat s třídními kolektivy, včas řešit aktuální problémy ve třídě.
- Neustálá spolupráce s poradenskými centry – PPP, SPC, SVP, OSPOD.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou.
Cílová skupina – zákonní zástupci žáků:
- Prohlubovat a zlepšovat spolupráci se zákonnými zástupci: třídní schůzky, individuální konzultace, řešení konkrétních problémů.
- Poskytovat zákonným zástupcům co nejkompletnější informace z poradenské problematiky.
- Zapojit zákonné zástupce do mimoškolních aktivit organizovaných školou.
- Pomoci zákonným zástupcům při komunikaci se školskými poradenskými zařízeními.
Cílová skupina – pedagogičtí pracovníci školy:
- Rozvíjení profesních dovedností pedagogických pracovníků.
- Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí.
- Poskytovat metodickou pomoc a podporu učitelům při začleňování problematiky psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školního vzdělávacího programu.
- Pomoc při včasné intervenci u aktuálních problémů u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
Výchovný poradce
Mgr. Martin Tauber
Mgr. Karla Dalecká
- koordinace poradenských služeb ve škole
- organizace péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
- organizace péče o mimořádně nadané a nadané žáky
- organizace péče o žáky vzdělávající se dle individuálního vzdělávacího plánu
- kariérní poradenství – pomoc při výběru vhodného oboru SŠ a volbě povolání, konzultace pro žáky i jejich rodiče, pomoc při vyplňování přihlášek na střední školy
řešení problémů spojených se školní docházkou, školním neprospěchem - pomoc při řešení výchovných a výukových problémů žáků
- pomoc při řešení konfliktních problémů ve škole
- spolupráce s dalšími odborníky – pedagogicko – psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče
- zajištění vyšetření žáků v pedagogicko – psychologické poradně na doporučení třídních učitelů nebo na žádost rodičů
- péče o žáky, kterým bylo doporučeno zařazení do speciálního vzdělávání – pomoc při přípravě individuálních vzdělávacích plánů, jejich projednávání a vyhodnocování účinnosti
- pomoc a podpora žáků při řešení osobních problémů
Školní metodik prevence
Bc. Marie Komorousová
- prevence a řešení sociálně patologických jevů – kouření, užívání alkoholu a drog, projevy šikanování mezi žáky, rasismu apod.
- individuální pomoc žákům při řešení osobních problémů
- řešení problémů spojených se školní docházkou, řešení neomluvené a zvýšené omluvené absence
- řešení problémů spojených se školním neprospěchem
- pomoc rodičům se zajištěním kontaktů a spolupráce s pracovníky v oblasti řešení sociálně patologických jevů
- příprava a realizace Minimálního preventivního programu školy
- poskytování metodické pomoci a předávání odborných informací v oblasti prevence rizikových jevů chování učitelům
- spolupráce s různými poradenskými a preventivními zařízeními a institucemi, které zajišťují sociálně – právní ochranu dětí a mládeže – OPPP, Policie ČR
- práce s žákovskými kolektivy metodami, které pozitivně ovlivňují klima tříd i celé školy
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 2021/2022
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 2020/2021
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 2017/2018
MINIÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 2018/2019
KRIZOVÝ PLÁN