Enter your keyword

ATLETICKÉ TŘÍDY

ATLETICKÉ třídy..

mají na naší škole dlouholetou tradici, která se datuje od roku 1972. Atletické třídy Základní školy, Praha 3, Jeseniova 96/2400 jsou zařazeny Českým atletickým svazem mezi nejlepší v Praze a  mezi nejlepší v České republice.
Atletické třídy Základní školy, Praha 3, Jeseniova 96/2400 jsou součástí Sportovního střediska, které při Sportovním klubu ZŠ Jeseniova zřizuje Český atletický svaz. Sportovní středisko je jedním z článků péče o talentovanou mládež podporovanou Ministerstvem školství České republiky.
ZŠ Jeseniova zajišťuje vzdělání žáků, na rozvoji sportovního talentu spolupracuje se Sportovním klubem ZŠ Jeseniova,  který  je samostatným ekonomickým a právním subjektem,
Řízením sportovních tříd je ředitelkou školy pověřen Mgr. Tomáš Korbel (korbel@zsjeseniova.cz).


20. 3. 2025 od 10:00 hodin se koná Den otevřených dveří pro zájemce o atletickou třídu 2025/2026. Sraz je v 9:55 před hlavním vchodem do budovy školy. Talentové zkoušky proběhnou v květnu 2025 (termín upřesníme) od 15:00 na školním hřišti. Náhradní termín talentových zkoušek 2025 bude stanoven.
NEZAPOMEŇTE se včas registrovat k talentovým zkouškám. 


než se přihlásíte k talentovým zkouškám

Před podáním přihlášky k talentovým zkouškám doporučujeme, dobře se seznámit s  požadavky školy pro zařazení žáka do atletické třídy.

Studijní výsledky
Zájemce o atletickou třídu musí mít studijní průměr do 2,0. Zákonný zástupce škole doloží výpis z katalogového listu nebo kopie vysvědčení za 4. a I. pololetí 5. ročníku.

Chování
Kázeň, disciplína, respekt k autoritám jsou pro zařazení žáka do atletické třídy velmi důležitá kritéria vzhledem k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Žáci se učí házet oštěpem, vrhat koulí, skákat o tyči … nekázeň či nerespekt k autoritám by mohly být příčinou úrazu. Zájemce o atletickou třídu nesmí mít snížený stupeň z chování, důtku ředitele školy, opakované důtky třídního učitele či neomluvené hodiny. Zákonný zástupce škole doloží výpisem z katalogového listu nebo čestným prohlášením.

Speciální vzdělávací potřeby
Pokud žák dříve navštívil PPP, SPC či jiné zařízení (odborníka) obdobného charakteru,  předloží zákonný zástupce škole kopii dokumentů, které se týkají vzdělávání žáka a jeho zdravotního stavu. K dokumentům se vyjadřují členové ŠPP. Škola má zkušenosti s dětmi s PO2 v atletických třídách. Vždy se jedná o individuální posouzení potřeb žáka. Do atletické třídy nemohu být zařazeni například žáci, kteří mají doporučeného asistenta pedagoga.

Další sportovní aktivity dítěte
Žák atletické třídy se stane členem Českého atletického svazu a Sportovního klubu ZŠ Jeseniova, který bude aktivně reprezentovat. Žák zařazený do atletické třídy se přihlásí na nepovinný předmět sportovní příprava, kterého se bude pravidelně účastnit.
Vzhledem k časové a fyzické náročnosti, která je kladena na žáky atletických tříd, není žádoucí, aby dítě vykonávalo vrcholově další sport. Rekreační varianta typu – třikrát týdně plavání/ volejbal/ ….  – je pro školu akceptovatelná a pro dítě zvládnutelná. V případě, že dítě aktivně provozuje jiný sport, očekává škola, že bude na straně žáka a rodiče upřednostněna atletika.
Zdraví dítěte je na prvním místě. Škola potřebuje pro správné rozhodování o zařazení žáka do atletické třídy od zákonných zástupců úplné informace o tom, jaké sporty dítě aktivně dělá, na jaké úrovni (rekreačně, závodně) a v jaké frekvenci (dvakrát týdně, pětkrát týdně)


Co je třeba splnit pro přijetí a zařazení do ATLETICKÉ třídy?
I. kolo – Talentové zkoušky
KRITÉRIUM 1

Výkon v disciplínách:
– běh na 50 metrů
skok z místa
hod medicinbalem
6 minut běhu
skok do dálky
hod kriketem
Disciplíny jsou shodné pro chlapce i dívky.

Výpočet základního počtu bodů
V každé disciplíně je zaznamenáno umístění žáka. Např. Anička je 1. v běhu na 50 metrů, 6. ve skoku z místa, 10. v hodu medicinbalem, 15. v běhu na 6 minut, 2. ve skoku do dálky a 20. v hodu kriketem). Celkový součet za umístění ve všech disciplínách je 1+6+10+15+2+20=54. Zkoušek se účastnilo v řádném a náhradním termínu dohromady 50 dívek (tj. maximální počet bodů je 500. Kdyby bylo dívek 32 maximální počet bodů, by byl 320). Uvedený  výkon Aničky za umístění je třetí nejlepší v pořadí. Anička tedy získala v základním hodnocení disciplín celkem 480 bodů (první žákyně v pořadí získala 500 bodů, druhá žákyně získala 490 bodů).

Za umístění v první pětici v každé disciplíně je přičteno 20 bodů.
Anička byla 1. v běhu na 50 metrů a 2. ve skoku do dálky. Ke 480 bodům je přičteno 2×20 bodů. Anička tedy získala 520 bodů

Bonusové body za mimořádný výkon u chlapců
běh na 50 metrů; dosažení či překonání času 7,72 sekund rovná se 40 bodů plus; dosažení či překonání času 8,17 rovná se 20 bodů plus
skok z místa; dosažení či překonání 204 centimetrů rovná se 40 bodů plus; dosažení nebo překonání 186,31 centimetrů rovná se 20 bodů plus
hod medicinbalem; dosažení či překonání 10,2 metrů rovná se 40 bodů plus; dosažení či překonání 9,10 metrů rovná se 20 bodů plus
6 minut běhu; dosažení či překonání 1600 metrů bude přičteno 40 bodů
skok do dálky; dosažení či překonání 380 centimetrů přičteno 40 bodů
hod kriketem; dosažení či překonání 40 metrů bude přičteno 40 bodů
Při dosažení opravdu mimořádného výkonu (např. hod kriketem 65,5 metru, běh na padesát metrů za 6,5 sekundy) může žák získat navíc 150 bodů.

Bonusové body za mimořádný výkon u dívek
běh na 50 metrů; dosažení či překonání času 7,74 sekund rovná se 40 bodů plus; dosažení či překonání času 8,22 rovná se 20 bodů plus
skok z místa; dosažení či překonání 198 centimetrů rovná se 40 bodů plus; dosažení nebo překonání 185 centimetrů rovná se 20 bodů plus
hod medicinbalem; dosažení či překonání 8,10 metrů rovná se 40 bodů plus; dosažení či překonání 7,50 metrů rovná se 20 bodů plus
6 minut běhu; dosažení či překonání 1500 metrů bude přičteno 40 bodů
skok do dálky; dosažení či překonání 350 centimetrů přičteno 40 bodů
hod kriketem; dosažení či překonání 32 metrů bude přičteno 40 bodů
Při dosažení opravdu mimořádného výkonu (např. hod kriketem 65,5 metru, běh na padesát metrů za 6,5 sekundy) může žákyně získat navíc 150 bodů.

KRITÉRIUM 2

Hodnocení atletických dovedností :
– Doba opory při sprintu (snížení paty při dokroku)
– Nastavení nohy při odrazu do dálky
– Práce švihové nohy při odrazu do dálky
– Předodrazový rytmus
– Ekonomika při dlouhém běhu
– Blokace levé/pravé nohy při odhodu
– Hod proveden celou paží (bez krčení lokte)
– Rotace pánve při odhodu
Uvedené atletické dovednosti jsou hodnoceny známkou 1, 2, 3, přičemž 1 rovná se plus 30 bodů, 2 rovná se 0 bodů a 3 rovná se mínus 30 bodů.

KRITÉRIUM 3

Hodnocen je somatotyp – výška rodičů ke vztahu výšky uchazeče a jeho váhy. Jedná se o orientační kritérium, které je hodnoceno na škole od plus 30 bodů po mínus 30 bodů.


II. KOLO – POHOVOR

Do druhého kola postoupí 50 uchazečů, kteří nejlépe uspějí v prvním kole.
Druhé kolo slouží k doplnění dokumentace požadované školou a upřesnění informací potřebných pro rozhodování v oblasti sportu.
Pokud zájemce o atletickou třídu odevzdá přesnou a úplnou dokumentaci již na talentových zkouškách, nebude pro rozhodování školy potřeba účast na pohovoru.
Pro rozhodování o zařazení do sportovní třídy je důležitý nejen výkon – úspěšné absolvování talentových zkoušek, ale rovněž podmínky stanovené školou (studijní výsledky, chování, speciální vzdělávací potřeby, další sportovní aktivity dítěte).

Posledním krokem pro přijetí a zařazení žáka do atletické třídy je úspěšné absolvování zátěžového testu W170. K absolvování testu budou vyzváni uchazeči po absolvování talentových zkoušek, kteří zároveň splnili požadavky školy.


ATLETICKÉ třídy – legislativa

Zákon č. 561/2004 Sb.Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 17 odst. (2)
(1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů
(2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání.

Vyhláška č. 48/2005 Sb.Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky § 9
(1) Ředitel školy zařadí žáka do třídy nebo skupiny žáků s rozšířenou výukou některého předmětu nebo skupin předmětů stanovených školním vzdělávacím programem (dále jen „rozšířená výuka“) na základě posouzení nadání a předpokladů žáka a se souhlasem zákonného zástupce žáka.
(2) Žák je ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy přeřadí žáka v rámci školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. Ze závažných důvodů, zejména zdravotních, může být žák přeřazen i v průběhu pololetí.

Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných § 27
(
1) Za nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.
(2) Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.(3) Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou, která žáka vzdělává. Pokud se nadání žáka projevuje v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, vyjadřuje se školské poradenské zařízení zejména ke specifikům žákovy osobnosti, která mohou mít vliv na průběh jeho vzdělávání, a míru žákova nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru, jehož odborný posudek žák nebo zákonný zástupce žáka školskému poradenskému zařízení poskytne.
(4) Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech.
(5) Nadaným žákům lze v souladu s vývojem jejich školních dovedností rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku.
(6) Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu.